Frågor och svar

Frågor och svar


Vad kostar en ny anslutning?

Att ansluta en fastighet kostar minst 28.000 SEK. I detta pris ingår kapitalinsats i föreningen med

13.650 SEK (ej momsbelagt) och resterande 14.350 SEK är grävnings- och installationsarbete inkl moms. Eventuella högre anläggningskostnader vid långa grävningar mm tillkommer.

Är du intresserad? Anmäl ditt intresse så kommer vi att ge en offert på anslutningen.
Kontakta driftansvarig, Inge Josefsson på e-post: inge.josefsson(at)bronet.se

(sätt in @ i stället för (at).


Vad händer om jag säljer fastigheten?

Läs här vad man skall tänka på vid ägarbyte.


Vem äger nätet?

Det gör medlemmarna i BroNets Ekonomiska förening gemensamt.


Kan jag välja vem som ska leverera TV, telefon och internet till min fastighet?

Föreningen erbjuder ett gruppavtal av en leverantör, fn Telia, men de som vill kan i stället köpa sina tjänster på öppen fiber via http://bohuslan.zmarket.se/   där kan köpas kortare tider tex veckovis eller månadsvis.


Gräver föreningen på min tomt?

Nej, föreningen gräver bara fram till tomtgräns. Den sista grävningen får du ordna själv. Föreningen kan förmedla kontakt till grävare som kan hjälpa till, anlitar du någon som gräver är detta berättigat till rot-avdrag.


Vad händer om det blir strömavbrott?

Noderna har batteribackup så du kommer att ha signal in till huset under 4-6 timmar men all din utrustning i fastigheten behöver strömmatning, så utan egen batteribackup i fastigheten så stannar allt - även telefonen.


Vart vänder jag mig med felanmälan på nätet? Vem sköter servicen på nätet?

Du ska alltid felanmäla till din tjänsteleverantör,

- för gruppavtalet är det nu Telia på telefon 020-20 20 70

- har du öppen fiber så anmäler du till den du köpt tjänster av, se mer under startsidan - fliken HEM


Utgår ersättning till markägare?

Föreningen har inte möjlighet att ge någon ersättning till markägare.