Driftinformation

BroNet - fiberföreningen i Brodalen med omnejd!

Driftinformation

Vi har för närvarande inga kända fel

 

Ev. felkoppling kablar -se längst ner på sidan

 

---------------------------------------------------

 

Har du störningar i överföringen nu så ska du felanmäla till din tjänsteleverantör.

 

Kontrollera först om din leverantör har några uppgifter på sidan med driftinformation.

 

Zitius gäller oss alla - Telia de som har gruppavtal.

 

Finns det inga kända fel så börja med att starta om hela anläggningen.

 

Bryt strömmen på alla enheter, börja sedan med att starta mediaomvandlingsboxen "Raycore" - låt den blinka klart med grönt och rött i några minuter. När den har fast ljus hela tiden (rött eller grönt) så startar du routern (Technicolor) och låter den blinka klart i några minuter så att alla lampor med Internet mm är tända. Sedan startar du telefon och TV-box.

TVn skall vara avstängd när du startar TV-boxen och du skall låta boxen blinka klart så att det är ett fast rött sken, kontrollera att TV-boxen är klar genom att trycka på från/till knappen - det skall växla mellan grönt och rött när du trycker (fladdrar ljuset på boxen så är den inte klar).

När TV-boxen är klar så startar Du TVn

 

Stressa inte och tryck flera gånger - det verkar som att allt måste få ta sin tid för att starta.

 

Har Du för bråttom kan Du behöva starta om från början.

 

Trycker du upprepade gånger på knapparna så låser sig bara systemet och du får börja om på nytt.

 

Felanmälan

Alla fel skall anmälas till tjänsteleverantören.

  • Ni som har Telia gruppavtal skall ringa 020-240 250 i stället för 90200 - det är till fiberavdelningen direkt och Du har mycket större chans att komma till en kompetent handläggare där.

 

 

Innan ni anmäler så stäng av all utrustning och starta om den med början på mediaomvandlingsboxen Raycore, vänta medan den blinkar grönt tills den har stabilt rött ljus - starta sedan routern (för gruppabonnemang Technicolor)- vänta tills lamporna stabiliserat sig och den visar att du har anslutning - starta sedan TV-box och telefonbox.

 

Ofta måste man även starta om datorn för att dataförbindelsen ska komma igång.

 

Tjänsteleverantören ska alltid ta upp en felanmälan och om de inte har fel i sitt system ska de skicka ärendet vidare till Zitius, de får inte skylla på fiberföreningen eller Zitius och säga att de inget kan göra - gör de det skall Du ta namnet på personen du pratar med och meddela oss i styrelsen.

 

___________________________

Felkoppling av kablar?

Det har varit några som klagat på att det krånglar med framför allt TV, men även data.

Vid kontroll så har felet varit att man kopplat mer än en kabel mellan Raycore (mediaomvandlare) och Technicolor (router).

 

Detta skapar en konflikt som gör att det blir kraftiga störningar och ibland helt stop.

Det skall bara vara en kabel som går från mediaomvandlare till router, jag tror båda uttagen är röda.

Det har följt med en del nätverkskablar med utrustningen - men alla MÅSTE inte användas.

Telia kan tyvärr inte se detta fel när de kollar via nätet, men Zitius kan se att något är fel (men inte vad)

Jan-Erik Eriksson